UPV
logo ACTS
 

Exposició Patrimoni UPV

13-05-2024

Exposicions, Museos

EXPOSICIÓ │ Cultura i canvi tecnològic: patrimoni UPV

Del 17 de maig al 29 de juny

Casa de Cultura Marqués de González de Quirós de Gandia

Passeig de les Germanies, 11 (Mapa)

Inauguració: Divendres a les 19.00 h

Activitat programada en el marc del Dia Internacional dels Museus 2024

fullet_exposicio.pdf

En el marc de la celebració del 30 aniversari de l’Escola Politècnica Superior de Gandia (EPSG), la Universitat Politècnica de València (UPV), en col·laboració amb l’Ajuntament de Gandia, organitza la segona edició de l'exposició itinerant “Cultura i canvi tecnològic: patrimoni UPV”, amb l'objectiu de valorar els fons que integren les col·leccions de la UPV, i explorar noves aproximacions i lectures per a establir diàlegs convergents entorn de l'art, la ciència i la tecnologia.

El gran impacte de la ciència i la tecnologia en la cultura i la societat és indubtable i es ve produint des dels inicis de la humanitat, amb la invenció dels instruments més senzills fins a les tecnologies més complexes i modernes. Com a resultat de l'aprofitament pràctic del coneixement científic al llarg de la història, el fil argumental de l'exposició se serveix del divers patrimoni historicoartístic i cientificotecnològic que alberga la Universitat Politècnica de València (UPV) per a identificar els instruments tecnològics més significatius i reflexionar sobre els conflictes generats per l'avanç científic en relació amb l'individu social i el fenomen de globalització.

La creació artística, en el seu afany per buscar la bellesa i la representació idealitzada, s’ha inspirat sovint en les matemàtiques per a establir composicions equilibrades i harmòniques. Al seu torn, la mateixa natura, on resideixen patrons organitzatius que responen a disposicions o cànons geomètrics, ha revelat lleis i models per al progrés artístic, científic i tecnològic.

El ritme generat per elements naturals en forma d’esferes i altres sòlids de revolució, ones, polígons, hèlixs i espirals, catenàries o fractals, respon a un motiu gens atzarós. La seua bellesa és essencialment funcional, de manera que les ordenacions naturals estan dissenyades, entre altres missions, per a protegir, embolcar, agarrar, emetre, desplaçar-se o colonitzar. En l’art, aquestes morfologies i conceptes han valgut com a fonts inspiradores, sota la creença que la natura matematitzada enclou la proporció perfecta; altres vegades, l’obra artística ha contravingut a la pauta lògica i, desafiant, ha disposat figures impossibles i entelèquies.

La successió de Fibonacci, la proporció àuria o el cànon de Policlet ajuden a entendre les obres dels més importants artistes i arquitectes de la història; d’igual manera, però, altres moltes funcions i equacions matemàtiques expliquen certs estats de la biologia i la botànica, el moviment astral, l’organització de l’univers segons relacions numèriques, l’ordenament dels sistemes quàntics o, fins i tot, la condició d’altres realitats vinculades amb l’economia i les relacions socials.

Seguint raonaments lògics, aprofitant el coneixement científic i ordenant aplicacions efectives sobre la investigació fonamental, la ciència aplicada va viabilitzant el desenvolupament de la tecnologia. Els avanços en tots els camps activaren els processos de globalització que permeteren la interacció entre els pobles, els mercats i les cultures.

El sorgiment de les rutes comercials i les potències navals, especialment durant els segles XVI i XVII, va afavorir l’intercanvi mercantil, la connexió cultural i el xoc de civilitzacions. I més tard, la imparable interferència ecumènica implicà la construcció intensiva d’infraestructures per a la globalització, l’aparició de les grans ciutats i dels mitjans i camins que en possibilitaren la comunicació.

La transformació topogràfica del món per part de la societat tecnificada ha acabat per generar espais de precisa convivència, on els paisatges naturals estan abocats a cedir terreny per a entendre’s, dialogar i conviure amb les estructures humanes que, com una xarxa de conurbacions, s’estenen d’una manera integral i connectiva per a proporcionar diferents escenaris possibles.

L’acceleració tecnològica va permetre el desenvolupament de les comunitats globalitzades, que en reafirmaren el progrés i connexió gràcies a la implantació social de dispositius comunicatius i operacionals. El flux dels senyals elèctrics i electromagnètics possibilità la invenció del telègraf, la ràdio o la telefonia, que esdevingueren mitjans imprescindibles, tant per a la transmissió unidireccional com per a la comunicació de masses. Al seu torn, els ordinadors, amb el seu mòdul de processament conformat per unitats d’aritmètica lògica i de control, facilitaren el tractament d’informació i possibilitaren, més tard, l’accés massiu als serveis i protocols d’internet.

La societat capitalista, amb un considerable desenvolupament productiu i un consum important de béns i serveis, possibilità l’accés popular a aquests dispositius i a altres realitats, com ara el cine, la televisió, els continguts multimèdia i els serveis de xarxa social. Però aquesta prosperitat del món accelerat, que entela sovint les estructures tradicionals i identitàries i forja processos contradictoris, acaba per modificar els models de comportament humà i genera nous reptes en relació amb les interaccions personals i amb l’entorn.

La nova manera d’entendre la socialització pot acabar generant complexos deshumanitzadors i l’aïllament de l’individu enfront de la col·lectivitat, mentre que l’obsolescència tecnològica i l’abandó d’espais i edificis pel final de la seua vida útil o productiva origina una important petjada ambiental. Per això, el desenvolupament contemporani, la ciència, l’art i la tecnologia, han de redirigir-ne els propòsits per al progrés sostenible i l’adaptabilitat, cimentat en l’esperança que emergeix de la cooperació i les aliances per a una evolució conscient i responsable.



Comissariat:

Antoni Colomina │ Beatriz Doménech

Coordinació tècnica:

Lupe Navarro │ Silvia Martínez │ Joan Josep Payà

Disseny gràfic:

Irene Lafuente │ Toni Llopis

Assistència tècnica:

José Joaquín Lorente │ Soraya Laarbi │ Merche Peris

Muntatge:

Art i Clar │ Vicent Peris. Equip del departament de Cultura, Fira i Festes │Equip de l’Àrea de Fons d’Art i Patrimoni UPV

Agraïments:

Direccions i responsables de Museus i Col·leccions UPV
Àrea d’Acció Cultural UPV

campus UPV de excelenciacampus UPV de excelencia
Vicerrectorado de Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad
Universitat Politècnica de València © 2021 · Tel. (+34) 96 387 90 00 · informacion@upv.es
EMAS upv