![]() |
![]() |
![]() |
|
||||||
Objectiu Campus Escultòric: itineraris cap al desenvolupament sostenible
Casa de l’Alumne (edifici 4K, planta baixa). Campus de Vera, UPV | Del 16 al 30 de maig de 2023
Biblioteca central de Gandia (mapa) | Del 15 de juny al 29 de juliol
IVAM CADA d’Alcoi (mapa) | De 6 de juliol al 31 d'agost
Fotografies:
Ana Alemany Bordera │ Luisa Ballesteros Pascual │ Irene Blasco Gil │ Aiora Elkoro Igarza │ Juan Miguel Esteve Esteve │ Inmaculada García García │ Carlos Alberto Labarces Ballestas │ Paloma Lizondo Aranda │ Javier Martorell Pellicer │ Clara Piris Nacher │ Joan Prats Climent │ Claudia Salvador Núñez │ Stefania Aylen Santiago │ Cristina Nicoleta Spinu │ Esteban Tomàs Sapena │ Luisa Vidal Mira │ Paula Zamora Tornero
Comissariat:
Ricardo Ignacio Yusim │ Antoni Colomina │ Beatriz Doménech
Disseny:
Toni Llopis
Muntatge:
María Castelló │ Marta Chisvert │ Bárbara Hernández │ Elena Muñoz │ Claudia Salvador │ Rebeca Sifre │ Iraida Vivó
Col.laboració:
Lupe Navarro │ Irene Fornes │ José Joaquín Lorente │ Soraya Laarbi
L'Organització de les Nacions Unides estableix els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com una crida universal a l'acció per a posar fi a la pobresa, protegir el planeta i millorar les vides i les perspectives de les persones a tot el món.
Des de tots els àmbits, també a través de l'art, hem d'avançar cap a la consecució d'aquests propòsits. És evident l'alt impacte que les manifestacions artístiques posseeixen en els processos comunicatius i el seu rol en la labor de conscienciació social sobre la importància de protegir i conservar els drets i els valors bàsics necessaris per a la nostra subsistència. L'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la Universitat Politècnica de València persevera en la seua labor divulgativa amb la intenció de convertir el Museu Campus Escultòric (MUCAES) en un dossier obert, on les obres d'art es carreguen de significats sensibilitzadors, amb l'objectiu principal de millorar l'entorn i conscients que els ODS són un compromís a escala global, basats en la qualitat de vida de les persones i la sostenibilitat del planeta que habitem.
Per aquest motiu, s'han vinculat deu escultures del MUCAES amb altres punts ODS, que puguen ser exposats des de la claredat que atorga l’esteticitat i d'acord amb una component multidisciplinària, fet que conjumina diferents realitats creatives. Des d'aquesta perspectiva, estudiants del curs Fotografia i patrimoni escultòric de la UPV han preparat una sèrie d'imatges que visualitzen les problemàtiques des d'una mirada optimista, que busca en la part artística les solucions que puguen ser objecte d'inspiració per a resoldre la fam, l'escassetat d'aigua, la precarietat laboral i econòmica, els problemes industrials, l'augment de la desigualtat, els conflictes inclusius, la contaminació dels oceans i dels ecosistemes terrestres; tot això des de l'aliança d'art, tecnologia i totes les disciplines que col·laboren en la busca d'un món més just per als que l'habitem en el present i per a aquells que vindran en un futur.
“Museus, sostenibilitat y benestar”
16 de maig a les 18 h. Casa de l’Alumne (edifici 4K)
18 de maig a les 10 h. Àgora (enfront de cafeteries)
Conscients del paper que els museus i col·leccions poden exercir per a contribuir a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i amb motiu de la celebració del Dia Internacional dels Museus 2023, l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni, en col·laboració amb els Museus i Col·leccions de la UPV, ha organitzat una jornada de patrimoni universitari amb diversitat d'activitats en sintonia amb el lema triat en aquesta ocasió “Museus, sostenibilitat i benestar”: punt informatiu, exposicions, visites guiades, ral·li fotogràfic, activitats de ludificació: DIDEROT MUCAES ODS, recorregut MUCAES ODS, photocalls…
Us animem a acompanyar-nos durant tota la setmana i a participar en aquestes activitats dirigides a visibilitzar el potencial transformador que tenen els museus i col·leccions de la UPV en la configuració i la creació de futurs sostenibles.
Programa
16 de maig
18 h. Inauguració de l’exposició de la 6ª edició del “Taller de fotografía i patrimoni escultòric de la UPV”
[Casa de l’Alumne, edifici 4K, planta baixa]
Coneix les escultures del MUCAES a través d'aquesta exposició, dedicada en aquesta ocasió als Objectius de Desenvolupament Sostenible.
18. 45 h. Joc DIDEROT MUCAES UPV
[Casa de l’Alumne, edifici 4K, planta baixa]
Utilitza la teua imaginació per a crear increïbles històries entorn de les escultures del MUCAES UPV y els ODS (la nostra versió particular del Dixit)
18 de maig
10.00 – 14.00 h Punt informatiu Museus i Col·leccions UPV
Acosta't al punt informatiu, emplena una enquesta sobre els Museus i Col·leccions de la UPV i porta't un obsequi.
11.00 – 12.00 h MUCAES Game
Cerquem a la persona que ens ajude a evitar l’escalfament global. Inscriu-te en el punt informatiu a partir de les 10 h i ajuda'ns a trobar-la!
12.30 h Visites guiades Museus UPV
Realitza la visita guiada al Museu UPV que siga del teu interés: Museu de la Telecomunicació, Museu d'Informàtica, Museu Campus Escultòric, Museu del Joguet.
Inscripció en el punt informatiu, a partir de les 10 h.
18.00 h Ral·li fotogràfic
Inscriu-te i arreplega la teua identificació en el punt informatiu de l'Àgora a partir de les 10.00 h per a participar en el ral·li fotogràfic del Museu Campus Escultòric.
Un expert en fotografia t'acompanyarà en el recorregut per les escultures del Museu i et facilitarà les indicacions per a prendre cada foto. No t'oblides de compartir les fotos en les teues xarxes socials: @museusupv #DIM 2023
Photocall
Fes-te una foto en els nostres divertits Photocalls, instal·lats en el punt informatiu i comparteix-la en les teues xarxes socials esmentant @museusupv i el hashtag #dim2023
15-18 de maig
Recorregut MUCAES ODS
Configura el teu propi recorregut MUCAES ODS seguint els suggeriments que anirem fent en Instagram @mucaesupv durant tota la setmana.
La inscripció a totes les activitats del dia 18 de maig es realitzarà en el punt informatiu instal·lat en l'Àgora del campus de Vera, a partir de les 10 h.
Del 4 de maig al 23 de juny de 2023
Sala d’usos múltiples (edifici H, CRAI). Campus de Gandia, UPV
Inauguració: dijous, 4 de maig de 2023 a les 12.30 h
Dissabte 13 de maig de 2023 a les 10.00 h, platja de Gandia
Vol de l’estructura “Homenatge a Velázquez”
Estructures Volants és una de les sèries més representatives de la trajectòria de José María Yturralde, obres tridimensionals capaces de volar amb què començà a experimentar a principis dels anys 70, moment en el qual li interessava traure l'obra d'art del seu espai habitual, del museu, del lloc tancat.
Aquesta exposició és el resultat del taller organitzat per l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la Universitat Politècnica de València, del 4 al 9 d'abril de 2022, que va tenir com a propòsit la creació de milotxes, estructures lleugeres significatives estèticament, capaces de volar amb energies naturals com és el vent.
A partir de les experiències viscudes en l'àmbit artístic per José María Yturralde, l'alumnat va dissenyar i produir les estructures volants que es mostren en aquesta exposició, en el procés de creació de les quals convergiren aspectes tecnològics relacionats amb l'art i la ciència. El taller culminà amb el vol de les estructures construïdes pels alumnes a la platja de la Malva-rosa de València el 9 d'abril de 2022.
L’estel d’Yturralde “Homenatge a Velázquez” tornarà a volar el 13 de maig de 2023, en l'admirable entorn que ens ofereix la platja de Gandia.
Participants:
Silvia Binda · Pilar Cambronero · Victoria Cano · Jonay Cogollos · Juan Deltell · Sara Gurrea · Adolfo Guzmán · Carles Llonch · ESCOÍN [Miguel Ángel Navarro] · Elena Pérez · FITIMOLLAS [Ricardo Pérez]
Comissariat:
José María Yturralde · Antoni Colomina · Beatriz Doménech
Col·laboració:
José Joaquín Lorente · Soraya Laarbi · Lupe Navarro · Marta Martínez
Disseny:
Toni Llopis
Horari: De 16.00 h a 19.0 h
impartits en la sessió teòrica
Programa:
16.00 h –Sessió teòrica sobre conceptes bàsics de la fotografia: Tècnica, Composició, Color i Il·luminació
17.30 h- Sessió pràctica d'obtenció d'imatges digitals segons els conceptes impartits en la sessió teórica
El workshop tindrà una duració de 3 h. i es desenvoluparà a través d'una sessió teòrica en la qual s'impartiran les nocions bàsiques de la Fotografia (Tècnica, Composició, Color i Il·luminació) i una sessió pràctica en la qual s'obtindran imatges digitals aplicant els conceptes
WORKSHOP ALCOI | divendres, 10 de març de 2023
Lloc: IVAM CADA
c/Rigobert Albors, 8 Alcoi
InscripcióWORKSHOP GANDIA | divendres, 21 d’abril de 2023
Lloc: Casa de la Cultura Marquès de González de Quirós (Sala B).
Passeig dels Germanies, 11, Gandia
InscripcióTrobada tècnica |2023
De l'1 al 3 de març de 2023 (València, Alcoi, Gandia)
Horari: de 9.00 a 18.30 h
Dimecres 1 de març a València
Dijous 2 de març a Gandia*
Divendres 3 de març a Alcoi*
Més informació i inscripcions: http://www.ocigolonte.upv.es
L'etnologia, com a ciència vinculada a la cultura tradicional i popular, atén a totes aquelles manifestacions, creences, coneixements i activitats a través de les quals es generen béns immobles, mobles i immaterials que determinen la identitat d'un poble, comunitat o civilització.
Amb la definició contemporània dels béns culturals, que més enllà dels criteris valoratius i temporals relacionats amb l'artístic, antic i històric, consideren el significat intrínsec dels objectes i representacions, el patrimoni etnològic disposa de noves oportunitats de valorització, conservació i divulgació.
No obstant això, la realitat cultural i museològica continua disposant, en moltes ocasions, escenaris adversos, desfavorables o, com a menys, complexos per a la gestió dels béns etnològics. La conscienciació social i institucional sobre la importància de la cultura tradicional i popular és la clau per a revertir aquest tipus de situacions, que han de trobar estratègies d'impuls i desenvolupament.
A fi de tractar totes aquestes qüestions, l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la UPV organitza aquesta trobada tècnica, en col·laboració amb la Càtedra UNESCO Fòrum Universitat i Patrimoni, el Museu Valencià d'Etnologia i el Museu Faller de Gandia.
*Desplaçaments a Gandia i Alcoi inclosos en la matrícula
De l'1 de març al 26 d’abril de 2023 Sala de graus 2, Casa de l’Alumne (edifici 4K), UPV.
El taller es desenvoluparà en 4 sessions teòriques i 4 sessions pràctiques, en les quals s’estudiaran els conceptes següents: Tècnica, Composició, Color i Il·luminació.
Durant el curs es fotografiaran les escultures del Museu Campus Escultòric, situades al campus de Vera de la UPV, posant en pràctica els conceptes estudiats.
En finalitzar el taller es realitzarà una exposició amb les fotografies seleccionades.
Jornada organitzada en el marc de la celebració del Dia Internacional del professional de la conservació-restauració
27 de gener de 2023 de 11.00 h a 14.00 h
11.00 h. Visita al taller de restauració de l’Àrea de Fons d’Art i Patrimoni, UPV Taller de restauració de l’Àrea de Fons d’Art i Patrimoni de la UPV (edifici 3Q, planta baixa)
12.30 h. Caferència “El professional de la conservació-restauració de béns culturals, més enllà de la intervenció directa” Casa de l’Alumne, UPV (edifici 4K, planta baixa)
Més informació i inscripcions: Clica açí
Activitat gratuïta
El patrimoni cultural es construeix en la mesura en què estén connexions identitàries amb la societat, de manera que la seua existència depén de la fortalesa que posseïsquen aquests llaços, que marcaran el grau de consideració que els pobles o comunitats ostenten, com a responsables de la patrimonialització, la museïtzació i, en última instància, de la conservació dels béns culturals que custodien. Els professionals encarregats de la conservació d'aquests béns, al llarg de la seua trajectòria formativa i professional, adquireixen diferents aptituds que els capaciten per a implementar accions i estratègies de curació, restauració i prevenció que tenen com a finalitat assegurar l'estada material de les obres i objectes, alhora que garanteixen la seua apreciació o llegibilitat.
No obstant això, les competències d'aquesta disciplina transcendeixen més enllà de les accions d'intervenció directa i les que es deriven del control mediambiental per a assegurar una adequada conservació preventiva. Cada vegada més, són les institucions i empreses que valoren i demanden el perfil C+R per a atendre determinats treballs relacionats amb la gestió i difusió de la realitat cultural.
Des de l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la Universitat Politècnica de València, en el context de la celebració del Dia Internacional del Conservador-Restaurador, volem visibilitzar les oportunitats que sorgeixen més enllà dels treballs d'intervenció directa sobre les obres, on el perfil del professional de la conservació i restauració juga un paper definitiu en l'existència i construcció del patrimoni cultural.
Participants:
Mar Ferri Boix. Alumna del Màster en Conservació i Restauració de Béns Culturals, UPV
Priscila Lemhann Gravier. Tècnica Superior d’Investigació. Ocean Art Project
Antoni Colomina Subiela. Director de l’Àrea de Fons d’Art i Patrimoni, UPV
Victoria Oliete Gálvez. Subastas Darley
Modera: Beatriz Doménech García. Tècnica Superior de Conservació de l’Àrea de Fons d’Art i Patrimoni, UPV
Els joguets i jocs de cada època són un fidel reflex de la humanitat, de la seua organització social, de les peculiaritats de les cultures i pobles, de l’ús tecnològic dels materials i de l’aplicació que l’ésser humà ha fet de la creativitat i el disseny en la quotidianitat. Es té constància de l’existència de joguets senzills des de les albors del temps, com les trompes d’argila trobades en l’antiga Babilònia; les boles semiprecioses enterrades juntament amb un xiquet a la ciutat egípcia de Nagada o les nines d’os, ivori o ceràmica d’època paleocristiana. En origen, molts d’aquests joguets tingueren un ús adult en cerimònies, rituals i actes endevinatoris, però van ser adoptats pels xiquets com a diversió.
No va ser fins al segle XVIII quan es produeix una important transformació social que inicia, encara que de manera molt tímida, un procés industrialitzador en molts àmbits i que, unit a l’auge de la burgesia i a la mentalitat il·lustrada, també influiria en el món del joguet. No obstant aquesta tendència, no pot parlar-se d’un cert avanç del teixit industrial entorn de la fabricació del joguet fins a ben entrat el segle XIX; fins aleshores només poden referir-se els hàbils treballs d’uns certs artesans que desenvolupen la seua producció de manera particular.
El relat argumental de l’exposició, integrada majoritàriament per peces del Museu del Joguet de la Universitat Politècnica de València, atén a la classificació pel sistema ESAR, unes sigles que fan referència a les característiques psicològiques i físiques dels joguets, que els agrupa en quatre categories: jocs d’exercici, simbòlics, d’encaixos i de regles. A aquestes seccions, per a actualitzar i completar-ne la classificació, s’incorporen els capítols referits als joguets didàctics (STREAM) i les experiències de l’era dels jocs electrònics.
Els jocs d’exercici són aquells on s’obtenen resultats immediats a través d’accions repetitives, com llançar, colpejar, saltar o manipular. Capaciten per a l’execució de moviments motrius, el control de l’equilibri i el desenvolupament general dels sentits.
Els jocs sense joguets conformen una clara tipologia d’entreteniment lúdic dins d’aquest grup, així com les activitats que recorren a objectes senzills com la roda, la trompa, les boles o la pilota. Inclosos en aquesta secció també es troben els instruments musicals; els artefactes que, com les milotxes o molinets, fan valdre la interacció a l’aire lliure amb els elements naturals com el vent; o els joguets de rodes, com els carretons, els patinets o les bicicletes.
Jocs simbòlics són els que recreen o imiten la quotidianitat de la vida adulta en diferents àmbits com la llar, els oficis o els mitjans de locomoció; però també els que inventen ficcions més enllà de les lleis o de les possibilitats socials.
És en aquesta secció on es troba una classificació més diversa quant a la tecnologia de producció i constitució. En la fabricació de nines i ninos s’ha recorregut a l’ús de materials tan diversos com l’os, la cera, el cartó, el drap, la pasta, la porcellana o el plàstic; mentre que en altres objectes com els joguets de pedals o les miniatures de mitjans de transport (cotxes, trens, avions o vaixells), es va estendre l’ús de materials com la llanda.
Les accions d’encaix i construcció impliquen la combinació, disposició o amuntegament de diferents elements, moltes vegades modulars i formalment similars o pròxims, per a conformar un tot unitari i integral.
Són jocs d’habilitat en els quals la mateixa manipulació permet explorar les propietats dels objectes i experimentar amb els mecanismes propis de la creativitat, com la composició i el color. Alguns exemples d’aquest tipus de jocs els constitueixen els blocs de construcció, els trencaclosques, els puzles i els encaixables; però també altres materialitats més indefinides com la plastilina o el fang.
Les normes o reglaments poden determinar de manera molt marcada la dinàmica o funcionament dels jocs, així que els jugadors s’han d’atenir a aquestes instruccions per a aconseguir-ne l’objectiu final. Fomenten el desenvolupament de les habilitats socials i comunicatives, alhora que afavoreixen el progrés en els diferents nivells d’aprenentatge, des de la memorització fins al raonament i la creació.
Són precisament les regles les que permeten la jugabilitat en edats més avançades, on queden superats l’instint d’arravatament, la trampa i l’egocentrisme. Atenen les regles els jocs tradicionals de naips, els escacs, el dòmino, el joc de l’oca o el parxís; igual que uns altres més actuals com el Monopoly, el Trivial Pursuit o el Risk.
Amb aquesta denominació s’engloben diferents aparells, des dels que consisteixen en uns pocs components i circuits, fins als que es desenvolupen d’acord amb sistemes mediàtics i tecnologies més avançades. En general, els jocs electrònics es troben lligats als mitjans de comunicació, a les noves tecnologies i a les incipients sensibilitats com a fruit de les importants transformacions culturals i socials de les últimes dècades.
En aquesta secció trobem jocs senzills que funcionen amb elements electrònics bàsics, com el popular Simon, que va gaudir de gran èxit durant els anys vuitanta i recorria simplement a llums intermitents com a element visual; però també, els videojocs que s’estableixen per mitjà de plataformes d’interacció amb imatges de vídeo, com els clàssics Pong o Space Invaders.
Les sigles STREAM fan referència, en anglès, als joguets educatius relacionats amb la ciència, la tecnologia, la robòtica, l’enginyeria, l’art i les matemàtiques (Science, Technology, Robotics, Engineering, Art and Mathematics).
A través de l’experimentació, els joguets STREAM alimenten la curiositat i l’exploració de l’entorn científic i tecnològic; afavoreixen la concentració, la reflexió i la capacitat d’atenció; proporcionen contextos per a la resolució de problemes i el desenvolupament d’habilitats tècniques; contribueixen a la presa de decisions a partir de raonaments lògics, i estimulen el pensament i l’acció creativa.
Comissariat
Gabriel Songel Þ Toni Colomina
Coordinació
Beatriz Doménech Þ Mar Ferri
Disseny gràfic
Toni Llopis
Col·laboració
Paula Zamora Þ Claudia Salvador Þ Lupe Navarro ÞIrene Fornes ÞJosé J. Lorente ÞAlberto Calero ÞVicent Peris ÞAmanda Cerdá Þ Marisa Goyhenespe
El diseño expositivo ha ido cobrando importancia en los museos en la medida en que se han ido transformando, desde espacios para presentar y conservar sus colecciones, en espacios de transmisión de conocimiento de manera comprensible y accesible al público universal
En el desarrollo de estos nuevos entornos comunicativos, los museos han incorporado el uso de las tecnologías y medios de comunicación social. No obstante, en una sociedad con dependencia tecnológica, esto ya no supone una práctica innovadora y los museos se enfrentan al reto de crear nuevas formas de narrar historias que sean capaces de captar la atención de los visitantes.
Además, el sentido de permanencia de los espacios expositivos de los museos requiere de un sólido planteamiento conceptual, técnico, logístico, estético y funcional, que implica un proceso creativo que requiere la colaboración de otros agentes especializados, entre los que se incluyen los diseñadores gráficos y audiovisuales para la implementación de nuevas museografías
Desde el Área de Fondo de Arte y Patrimonio de la UPV, en colaboración con Bombas Gens Centre d’Arty, en el contexto de la distinción otorgada a València como Capital Mundial del Diseño en este año 2022, organizamos esta Caferencia con el objetivo de incidir en la importancia de los profesionales de este sector. A través de un debate informal analizaremos hacia dónde avanzan las tendencias actuales del diseño expositivo en los museos, a la vez que plantearemos la problemática particular a la que se enfrentan los museos universitarios que, por su particularidad, en muchos casos no cuentan con un espacio al uso y quedan abocados a buscar soluciones para que sus colecciones se integren en la cotidianidad de la vida universitaria.
Ponentes: Laura Silvestre, Vicedecana de Cultura de la Facultad de Bellas Artes, UPV; Pepe Beltrán, Matra museografía; Fernando Ortuño, La Factoría innovació i disseny; Sandra Guimarães, Directora artística de Bombas Gens Centre d’Art.
Modera: Beatriz Doménech, Técnica Superior de Conservación del Área de Fondo de Arte y Patrimonio, UPV.
Patrocina: Teika
![]() |
|||||||||||
![]() ![]()
|
![]() |