Buida i oblidada

23-09-2022

Exposicions

Exposició "BUIDA I OBLIDADA. Valors i estratègies de recuperació de l'arquitectura vernacla a l'Espanya buidada"

Del 15 al 30 de setembre 2022

Vestíbul de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura /UPV

Exposició inclosa en el congrés HERITAGE2022 - International Conference on Vernacular Heritage: Culture, People and Sustainability.

El despoblament que des de fa diverses dècades afecta a nombroses zones d'Espanya està vinculat a aspectes com la crisi del sistema agropecuari tradicional, així com, en general, als canvis socials. Les dades més recents posen en relleu que a penes el 6% de la població espanyola viu en municipis de menys de 2.000 habitants i aquests suposen el 72% dels municipis de tot el país, sumant entorn del 55% de la superfície. Aquest procés de reajustament demogràfic porta aparellats un progressiu abandó de l'arquitectura tradicional (tant productiva com d'habitatges) d'aquests assentaments, així com l'accelerada pèrdua de saber fer constructiu i de les tradicions locals.

Des de fa anys, el grup d'investigació Res-Arquitectura investiga en les dinàmiques de transformació de l'arquitectura vernacles i les estratègies per a la seua conservació i recuperació i la seua contribució a la societat a través de la cultura i la sensibilització. L'exposició reuneix els resultats d'una àmplia reflexió generada a través de diversos projectes d'investigació (RISK-TERRA, 3D Past,Versus+/Heritage for People), encàrrecs (especialment en el marc del Pla Nacional d'Arquitectura Vernacla del IPCE del MEC) duts a terme sobre el tema, així com experiències realitzades amb alumnes de la *ETSA (grau y máster) durant el curs 2021-22 i experimentacions directes realitzades en el territori espanyol i especialment en zones d'interior. L'exposició, sempre acompanyada per exemples reals, té els següents apartats: situació actual i implicacions socials i territorials; valors de l'arquitectura tradicional (històrics, culturals, desostenibilidad mediambiental, soci cultural i soci econòmica); problemàtiques i riscos; estratègies de recuperació.

Més *info: Grup d'investigació Res-Arquitectura